Monday, July 5, 2010

Menggerak Paradigma Dunia: Siri 2

ANTARA ILUSI OPTIK DAN PERSPEKTIF

Pernahkah anda melihat satu gambar yang nampak macam satu imej tetapi sebenarnya tersirat imej lain di sebalik gambar tersebut? Gambar tersebut nampak macam imej potret seorang tua tetapi rupa-rupanya kita tak perasan imej kedua yang juga ada di dalamnya. Otak manusia melihat imej yang pertama dan menerima tafsiran imej tersebut tanpa menyedari akan imej yang kedua. Sehingga kadangkala langsung menolak pendapat orang lain yang nampak akan imej kedua.

Jom kita buat satu ujian ilusi optik. Cuba lihat gambar di bawah dan apa yang anda lihat? Berapa imej muka yang dapat diperhatikan? 1, 2 atau 3?

Anda lihat dan anda tentukan.

Dalam hidup kita, manusia juga begitu. Berdasarkan ujian sebentar tadi, aplikasi dalam kehidupan kita adalah mudah. Ada orang yang hanya nampak imej pertama dan terus berpegang dengan sungguh-sungguh tanpa menyedari bersama-samanya ada imej kedua. Itu perspektif dia.

Tetapi wujudkah imej ke-2? Apabila ada yang dapat melihatnya, maka dikira wujud dan boleh dipertahankan. Secara mudahnya, kesemua imej yang dapat diperhatikan itu adalah hasil interpretasi idea berdasarkan paradigma masing-masing. Justeru, siapa yang nampak 1, bagus la tu. Siapa yang nampak lebih itu bermakna paradigmanya lebih meluas dan lebih mudah menerima pandangan orang lain.

Akhirnya, cubalah untuk melihat kesemua imej, mudah-mudahan kita boleh meraikan paradigma orang lain.

Sekian.

2 comments:

  1. adakah dengan melihat imej yang anda sediakan dapat menilai seseorang?
    Saya rasa itu bukan KPI yang teraik untuk mengukur paradigmanya.
    Sekian

    ReplyDelete
  2. Saya tidak membuat penilaian, apatah lg meletakkan apa2 KPI..

    Tapi, ini paradigma saya..
    Anda x setuju? Kemukakan paradigma anda..

    ReplyDelete