Saturday, July 31, 2010

Fenomena Maher Zain vs Nasyid Malaysia

Mutakhir ini, kita diperkenalkan dengan seorang penyanyi muda yang menyengat dengan lagu-lagu ‘berhantu’ seperti Open Your Eyes, Barakallahu Lakuma dan Palestine Will Be Free. Banyak lagi lagu dalam album beliau berjudul ‘Thank You Allah’ yang saya rasa tak sedikit yang meminati. Saya kira semua kenal dengan Maher Zain, bukan la baru sangat tapi biasa la bila ada lagu sedap-sedap sampai tersentuh hati mendengar, biasa ikon tersebut jadi fenomena.



Saya pun tidaklah mengenali sangat Maher Zain tapi saya juga boleh termasuk dalam golongan pendengar yang tertarik. Kenapa? Rasanya banyak lagu-lagu beliau menyampaikan mesej yang sangat baik dan muatkhir dengan situasi umat Islam semasa. Dengan keadaan umat Islam yang semakin berpecah belah, apatah lagi semangat kebangsaan sama ada Melayu atau Arab yang semakin dicanangkan; Islam sebagai agama penyatuan umat manusia macam dilihat sebelah mata.

Klik di sini untuk video klip
Inshaallah dan Palestine Will Be Free.

Maka, daya tarikan Maher Zain (MZ) pada saya adalah mesej yang ingin disampaikan. Meskipun beliau bukan orang pertama. Sebelum ni dah ada Yusuf Islam, Sami Yusuf mahupun Soldier of Allah melalui genre masing-masing yang berusaha melakukan perkara sama dan saya kira turut berjaya dan berkesan di hati pendengar. Namun, MZ berjaya mencipta fenomena tersendiri.


Maka, inilah yang ingin saya bincangkan di sini. Bukanlah isu MZ yang utama tetapi saya perlu mulakan dengan fenomena beliau. Biasa kan kita dengar ‘ambillah apa yang disampaikan bukan siapa yang menyampaikan’. Di sini, kita diajar supaya tidak kira siapa pun menyampaikan, apa yang penting adalah mesej yang disampaikan. Kalau pun budak yang memberi tazkirah di depan, jangan dilekehkan tapi cuba dengar apa yang disampaikan. Kalau ada kesilapan boleh ditegur, kalau ada manfaatnya terus ambil sebagai pedoman.

Kemudian, kita pergi kepada industri nasyid tanah air. Pada pendapat anda, adakah nasyid pada hari ini melalui pendekatan yang lebih kontemporari dari sudut adunan muzik atau lirik itu sendiri berjaya menyampaikan mesej sebenar iaitu Islam dan perkara berkaitannya? Ini satu persoalan. Paradigma saya tidak menolak sebarang jenis pendekatan nasyid masa kini tapi jika mesej sebenar tidak terkesan di hati pendengar, maka pada saya nasyid sudah tidak berjaya.


Sebab itu saya sentuh fenomena MZ. Lihatlah cara penyampaian beliau, dengan muzik kontemporari tapi mesej penting iaitu ISLAM itu pada saya jelas disampaikan dan beliau berjaya. Apa pun, saya serahkan kepada paradigma masing-masing untuk menilai dan membuat keputusan. Anda mahu ambil mesej ataupun orang yang menyampaikan. Inilah dilema yang saya lihat berlaku dalam industri nasyid tanah air kerana ramai yang menyukai artis nasyid yang menyanyi dari mesej yang cuba disampaikan.


Akhir kalam, saya bukanlah anti nasyid. Saya juga minat dengan kumpulan-kumpulan nasyid Malaysia. Cuma nasihat saya, cubalah menangis menghayati lirik-lirik yang disampaikan dengan adunan muzik pelbagai, jangan menangis sebab tak dapat autograf munsyid tersebut. Sekalung penghargaan kita ucapkan pada artis-artis nasyid kerana usaha mereka menyampaikan dakwah dalam kerangka ini. Nasyid sudah berjaya menjadi alternatif hiburan masa kini namun kejayaannya masih bergantung kepada paradigma anda semua mengenainya.

1 comment: