Friday, July 23, 2010

Maklumat Mengubah Paradigma



Salam anjakan paradigma.

Setelah beberapa sesi kita tidak bertemu, akhirnya saya kembali menulis isu paradigma. Pada pendapat saya, hal-hal berkaitan paradigma akan sentiasa segar dan tidak putus-putus dibincangkan. Kenapa? Kerana kita bermain dengan paradigma setiap hari dan terlalu banyak faktor yang menyebabkan paradigma itu wujud dan berubah-ubah.

Kalau kita search laman-laman blog, saya rasa tak sedikit yang membincangkan mengenai perkara ini. Sebab ramai orang yang mahu bicara mengenai cara pandang kita terhadap sesuatu perkara. Cara fikir kita terhadap sesuatu perkara. Kenapa? Kerana paradigma sebenarnya dibentuk hari-hari dan kadang-kadang dalam tidak sedar, kita telah mengubah paradigma dari satu sudut ke sudut yang lain.

FAKTA KES 1:

Saya menyebut satu kes yang berlaku dalam Minggu Mesra Pelajar (MMP) UKM sebagaimana yang didedahkan dalam blog Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) baru-baru ini. Tertarik dengan rakaman yang dibuat, saya terfikir untuk mengambilnya sebagai contoh. Pendedahan ini melibatkan seorang lelaki berjawatan (rasa saya) yang memburukkan nama Ikatan Studi Islam UKM (ISIUKM) di hadapan mahasiswa baru di sebuah kolej.

Biasa la, saya melihat perkara ini agak lumrah kerana apabila sebelah pihak sahaja berpeluang memberikan pandangan maka kuasa yang ada tidak akan disia-siakan. Malangnya adalah rugi apabila ia berlaku sebelah pihak sahaja. Maka, macam-macam yang diperkatakan sehingga orang yang bercakap itu pun tak sedar yang ada rakaman dibuat.

Tak perlu bicara soal memburukkan nama, bukan isu fitnah memfitnah dan cakap belakang. Apa yang saya mahu lontarkan adalah mahasiswa baru yang mendengar itu sedang membentuk paradigma masing-masing atas MAKLUMAT yang disampaikan oleh orang yang bercakap tadi. Maka, perkara yang akan timbul dalam benak pemikiran mahasiswa baru adalah,

"Ish, betul ke abang ni.. Takut aku dengan persatuan ni, tak nak la kawan dengan mereka"

"Teruknya persatuan ni, nampak macam orang baik-baik.."

"Kenapa dia cakap macam ni? Entah-entah tipu je semua dia cakap ni, aku kena tanya dulu dengan orang sana.."

Dan pasti banyak lagi paradigma yang wujud kerana keterbatasan maklumat yang diperoleh sepanjang seminggu orientasi mewujudkan limitasi percambahan minda untuk berfikir dan melihat perkara ini. Ada yang menerima bulat-bulat. Tapi tak kurang juga yang berfikiran seperti Mahasiswa ke-3 di atas yang menahan paradigma beliau dek kerana keterbatasan maklumat yang diterima. Padanya, mungkin ada alasan pihak yang diburukkan berkelakuan sedemikian, malah mungkin ada rasional di mana-mana.

FAKTA KES 2:

Usai MMP, semua mahasiswa baru memulakan Minggu 1 Perkuliahan. Dengan semangat yang membara, ditambah azam baru membentuk personaliti baru di penempatan yang baru, mereka kelihatan bersungguh-sungguh. Masuk minggu ke-2 tibalah 'pesta persatuan' di peringkat semua persatuan di UKM untuk memperkenalkan & mempromosikan persatuan secara langsung di dalam Minggu Pengenalan Persatuan Pelajar (M3P).

Apa yang menarik dalam 2 minggu ini, sedikit demi sedikit mahasiswa baru diperkenalkan dengan ISIUKM. Melalui media yang pelbagai; Facebook, blog, TVISIUKM, edaran risalah dan macam-macam lagi. Kemudian, apabila mengunjungi booth pendaftaran dengan sambutan yang menggalakkan ditambah keceriaan yang memecah suasana - memberikan satu MAKLUMAT baru kepada mahasiswa; "okay je aku tengok persatuan ni, takde la jahat mana.."

Namun, saya tak nafikan ada sesetengah yang nak mendekati booth pun takut apatah lagi mendaftarkan diri. Pasti kerana paradigma yang lepas masih menghantui benak pemikiran mereka hasil MAKLUMAT yang diperoleh dari sebelah pihak semasa MMP.

HASIL KAJIAN:

Dalam kedua-dua kes di atas, saya pasti ramai yang bersetuju dengan MAKLUMAT sebelah pihak tidak akan membentuk paradigma yang berkesan. Ini premis saya kerana makluamt sangat memainkan peranan penting dalam pembentukan paradigma. Kita melihat sesuatu perkara BEGITU kerana kita tahu mengenai perkara tersebut BEGITU. Namun, bila kita kaji, kaji dan kaji rupa-rupanya BEGINI. Maka, sangat penting untuk mengemas kini maklumat bukan tersekat dengan 1,2 fakta sahaja.

Orang yang berfikir tidak akan mudah mengatakan 5 itu adalah hasil tambah 2 dan 3 semata-mata. Dengan maklumat yang berterusan, orang ini akan menyedari bahawa 1+4 juga memberikan hasil 5. Malah, hasil kajian yang lebih mendalam dari sudut yang berbeza, rupa-rupanya 1x5 juga hasilnya 5. Point saya masih sama, selagi maklumat tidak dikembangkan masakan kita mampu melihat sesuatu perkara (Paradigma) dari sudut yang pelbagai dan berkesan.

Kesudahannya, apabila maklumat yang ada diadun dengan baik dan disebatikan keseluruhannya, barulah paradigma ditetapkan. Inilah kematangan berfikir, bukan melatah dengan 1,2 isu tetapi makin mencambahkan idea seiring pertambahan maklumat. Namun, faktor lain yang perlu diperhatikan adalah maklumat itu masih milik individu selari dengan paradigma tadi. Orang lain hanya mampu menyampaikan maklumat tetapi penerimaan masih terletak pada diri individu tersebut. Mungkin kita boleh bincang masa lain.

Secara tuntasnya, jom tambah MAKLUMAT supaya PARADIGMA kita lebih berkesan!

2 comments:

  1. kadang cara pendekatan kita perli diambil kira sebelum kita bertindak.Kadang2 org yg ingin kita dekati mahu isi kandungan yg kita bawa,tetapi akibat drpd pendekatan yg kurang baik,, org yg ingin dekati terus lari...
    apa pendapat anda????

    ReplyDelete
  2. Saya setuju tapi ada orang takut dengan pendekatan..konon2 terlalu berhati-hati akhirnya program x jalan, objektif x tercapai..apa pendapat anda? Nak buat ke x?

    ReplyDelete