Thursday, July 8, 2010

AKU & USRAHKU: Cerita LC dan Kelantan Transport


Diari 6 Julai 2010 agak menyeronokkan. Walaupun hakikat diari sebenarnya perlu ditulis pada hari tersebut tapi tak berkesempatan menulis pada 6 Julai. Tapi tak apelah, yang penting manfaat dan perkongsian yang boleh diperoleh daripada cerita ini yang penting. Ini bukanlah novel jiwang, tapi sedikit bingkisan manifestasi keseronokanku berusrah.

Seawal 8 pagi, saya berada di Fakulti Sains & Teknologi (FST). Pada hari ini, saya bertugas mewakili PMFST untuk melicinkan urusan pendaftaran kursus secara online di Makmal Komputer 1 Bangunan Kimia untuk rakan-rakan mahasiswa baru FST. Lingkungan 900 mahasiswa yang mendaftar di FST dan semuanya dibahagikan kepada 6 buah makmal komputer. Setiap satunya ditugaskan 2 orang wakil PMFST.



Tapi, kita masih belum sampai kepada cerita yang sebenar. Ini dipanggil intro atau mukaddimah cerita. Sekali sekala bercerita, apa salahnya tambah-menambah. Di akhirnya, cubalah kaitkan dengan PARADIGMA DUNIA. Sejauh mana anda menilainya. Saya mulakan cerita ini apabila tamat pendaftaran kursus di FST, jam menunjukkan pukul 3 petang dan cuaca tidak terlalu panas tidak pula mendung.

Pulang ke rumah, adik usrahku Aber (bukan nama sebenar) segera mencapai laptop dan mencari peta lokasi untuk ke Kelantan Transport di Balakong. Apa cerita? Bersungguh-sungguh nampaknya? Rupa-rupanya hasrat ke sana untuk mengambil motor kesayangan yang tak sampai sebulan dibelinya (Yamaha LC 135cc) yang dipos dari Terengganu melalui syarikat penghantaran tersebut. Kata Aber memang biasa motor-motor dari Pantai Timur dipos melalui syarikat ni. Mana la saya tahu, kalau balik ke Pahang dengan motor-motor saya bawak pulang.


Nampak sekali imbas tak susah mana perjalanan ke sana. Ada pengalaman sekejap internship di sebuah syarikat kecil di sekitar Sri Kembangan dulu meringankan mulut saya berkata, “jom Aber, kita pegi sama-sama! Abang tahu jalan ni..” Tapi dalam kotak minda saya masih membayangkan destinasi akhir iaitu Kelantan Transport yang tak pernah saya kunjungi.


Maka, berlalulah Honda Wave 100R saya membelah lebuhraya. Tapi, seingat saya jalan lama yang digunakan dulu lebih mudah ke destinasi melalui Maktab Perguruan Islam, Bangunan MPOB, Markas Tarbiyah Darul Tsaqafah sehingga berjumpa Stesen KTM Serdang. Haa sampai situ saja keyakinan saya sebab syarikat internship saya dahulu (2 minggu saja) berhampiran KTM tersebut. Maka, bermulalah misi cari mencari.
Cari, cari, carilah.. Pasangan hidup betul-betul oh kawan Bahgia berseri Rumah tangga akan harmoni.. Betul la tu, LC tu umpama pasangan hidup Aber la. Dibeli pun dengan duit hasil kerja gigihnya 2 bulan bercuti di kampung. Bukan calang-calang berharga, sayangnya pasti ibarat isteri pertama. Saya yakin bertahun-tahun mesti tak akan bertukar LC tu kepada motor lain kecuali berlaku musibah kecurian, letupan dan sebagainya. Wa Na’udzubillah harap2 tak berlaku.

Bercerita tentang LC, seingat saya memang menjadi pujaan jejaka2 Malaya. Yang saya tahu, 2 jenis motor yang biasa terlibat dgn kecurian adalah LC dgn Honda EX5. Kenapa ye? Katanya 2 motor ni sedap merempit. EX5 tu ringan, LC tu laju bangat maka seronok la mat-mat rempit nak bersaing. Secara peribadi saya pun memuja juga kehebatan LC, alangkah seronok kalau dapat sebuah. Bukan apa, kata Tuan Guru Nik Aziz, “kalau ada kereta mewah buleh cepatkan kerja-kerja Islam lebih baik. Kalu meeting pukul 10 cepat sampai guna Mercedes, tak ada masalah guna Mercedes. Bukan isu bermewah.” Jadi analoginya begitulah. Cuma, saya dah berpuas hati dengan Wave 100 tu, banyak kenangan kami bersama, dah cukup rasanya.


Dipendekkan cerita, tak berjumpa syarikat yang dicari, rasa-rasa macam sudah terlajak. Maka bertanyalah Aber kepada penjual durian (PD) di tepi jalan. Begini perbualannya.


Aber: Pakcik, tahu tak jalan nak ke Kelantan Transport?

PD 1: Haaa yang tu saya tak tahu. Tak nak beli durian?


Maka, saya rasa PD 1 bukan orang sekitar sebab rasanya tak jauh dah destinasi. Tak ape, tanya lagi orang lain, jangan putus asa!


Aber: Pakcik, tahu tak jalan nak ke Kelantan Transport?

PD 2: Kelantan Transport... Oooo yang hantar motor tu ye?

Aber: Yaa, betul la tu.. Yang tu la, kat mane ye? (dengan dialek Ganu-nye)

PD 2: Senang je, depan tu nanti masuk simpang kiri nampak Kedai Mamak terus sikit je ada bangunan-bangunan kilang dekat area situ la.


Alhamdulilah, mudah berurusan dengan orang yang tahu. Saya bermonolog sendirian.



Akhirnya, berjumpa juga dengan destinasi dituju. Banyak juga motor yang belum diambil dan kelihatan LC idaman Aber seolah-olah melambai ke arahnya untuk diambil. Lagak perajurit berkuda kelabu, begitulah gaya adik usrahku. Sepanjang perjalanan pulang, saya berborak sendirian, “jaga elok-elok motor tu Aber, jaga macam isteri sendiri!”

Moral dari cerita ini:


1. Maklumat sangat penting dalam kehidupan. Dengan maklumat yang salah akan memberikan paradigma yang salah tentang sesuatu. Maklumat juga meningkatkan aras keyakinan terhadap sesuatu, maka cari maklumat dan kaji sedalamnya. Jangan terima bulat-bulat.


2. Komunikasi membentuk kehidupan kita. Kita hidup dalam dunia yang wujud elemen sosial menunjukkan perhubungan antara sesama manusia. Inilah yang melengkapkan kehidupan. Andai angkuh dengan diri kerana merasakan sudah cukup hebat, cepat-cepat muhasabah kerana ada perkara yang kita tak tahu tapi ada pada orang lain. Maka, penting komunikasi kerana ia mewujudkan komuniti harmoni


3. Usrah bukan pada bulatan, bukan pada perjumpaan tapi membentuk ukhuwah yang utama. Kalau usrah jumpa di masjid saja, habis jumpa langsung tak bersua muka atau bertanya khabar, inilah jenayah berusrah. Ambillah iktibar usrah ini adalah kehidupan kita laksana ‘memulakan dengan tasbih kaffarah diakhiri dengan al-fatihah’. Saya seronok berusrah. Nasihat saya, jom USRAH.


Sekian.

3 comments:

  1. Hidupkan usrah! tanzim kami ketandusan naqib. mohon minta saudara bantu jika boleh

    ReplyDelete
  2. Wah, mulia sungguh hati Abang Wali kite...

    ReplyDelete
  3. time kasih abg wali...penat lelah taip cerita tentang LC aber....

    ReplyDelete