Saturday, July 25, 2009

MISI MUSTAHIL: Kerana Dirimu Begitu Berharga..

SITUASI:

Virus (HCl)N1 telah menyerang negara dengan begitu hebat, dan menyebabkan kematian hampir 99.99% penduduk dunia. Akibatnya dunia bakal musnah dalam masa beberapa jam dari sekarang. Hanya ada satu kapal angkasa untuk dibawa ke planet lain, yang boleh memuatkan 5 orang sahaja. Oleh itu, ANDA diberi kuasa untuk memilih 4 orang sahaja (5 orang termasuk anda) daripada senarai di bawah untuk dibawa naik ke kapal angkasa. Senarai tersebut adalah:


  • Seorang ibu yang mengandung
  • Banduan yang mahir ICT
  • Pemimpin yang diktator
  • Ahli ekonomi yang biasa rasuah
  • Seorang jurutera (engineer) yang pemalas
  • Seorang hartawan yang kaya raya
  • Seorang komando yang cacat
  • Seorang peguam yang putar belit

PERBINCANGAN:

ANDA yang terpilih akan memilih 4 orang dari senarai di atas. Mungkin ramai yang memilih ibu yang mengandung untuk dibawa. Kenapa? Agaknya sebab anak yang dibawa bakal menjadi pemimpin masa hadapan yg mengubah dunia baru tu. Tapi agaknya nk tunggu berapa tahun baru baby tu jadi pemimpin ye? In the mean time, mak dia ke jadi pemimpin kt tempat baru tu?Mungkin ada yg berpendapat sgt perlu membawa hartawan yang kaya raya. Kenapa? Agaknya kerana duit yg byk tu mampu membeli banyak material dan kelengkapan sepanjang mengusahakan dunia baru tu. Tapi, nama lg dunia baru, tempat baru. Ada ke hypermarket cm Mydin, Giant dll kt sana?













Dari segi pemilihan, akan timbul hujah yg pro dan kontra. Ibarat membina sebuah perahu, ada masanya ada yang kena potong, ada kena ketuk. Kadang2 kena kikis pun ada. Tapi nak cantik cat elok2 nmpak ceria sikit. Point di sini adalah dalam berhujah, semua pandangan perlu diraikan. Ada yang melihat perspektif keperluan kemahiran kejuruteraan lebih penting untuk difikirkan tanpa perlu melihat sikap malas yang dimilikinya. Kenapa? Mungkin kerana masa dan suasana setempat mampu mengubah perangai seseorang. Tetapi tak kurang juga yang menolak hujah sebegini kerana dirasakan malas itu jika dah sebati dengan diri seseorang menyebabkan sukar untuk diubah terutama dlm masa yg singkat.

Justeru, apa yg penting adalah hujah. Yang terbaik adalah hujah yg tidak diselitkan dengan sentimen emosi, perasaan, hubungan dgn seseorang, mahupun perkauman atau kebangsaan. Biarlah hujah itu asli, original dan rasional untuk dibawa dalam perbincangan dsb. Apa yg penting sejauh mana hujah yg dipertahankan bakal membawa kepada satu keputusan yg mampu membawa perubahan yg lebih baik. Berbalik kepada 8 pilihan tadi, sesiapa sahaja dari senarai tersebut boleh dipilih, tetapi mestilah di atas dasar hujah yg kukuh yg boleh memberi keyakinan kpd para penghujah iaitu ANDA.

KESIMPULAN:

Apa yang pasti menjadi kesimpulan adalah sejauh mana hujah yg dipertahankan mampu memberi kesan yg terbaik kepada dunia baru ini. Tetapi bagi modul ini, bukan setakat ANDA berhujah terhadap 4 orang yg dipilih untuk pergi bersama ANDA ke dunia baru tersebut tetapi yg ingin diperhatikan adalah sejauh mana anda mampu mengenali diri anda sendiri dari sudut KEKUATAN dan KELEMAHAN sebagai orang ke-5 pergi ke dunia baru tersebut. Justeru, kenalilah diri anda, setakat mana kemampuan diri yg ada perlu digunakan semaksimum mungkin malah berusaha mencabar diri untuk melaksanakan perkara yg lebih hebat lagi. Kenapa? Kerana dirimu begitu berharga..

4 comments:

  1. waaaaa susah nye nak pilih...

    nway.... mmg kte kne tgk kelemahan n kekuatan diri kiteee sblum kita menilai orang lain... kann?????

    ReplyDelete
  2. yup..betul tu,
    xyah tgk org lain dulu..
    hehe

    ReplyDelete
  3. aku pernah ditanya soalan mcm ni..sampai gadoh2 dgn kwn aku..hahah..last2 tatau dah pe yg kami semua pilih...dah tak ingat dah...huhu..;p

    ReplyDelete
  4. wah...
    ye ha??
    susah nak pilih wo...
    sebab semua nyawa begitu berharga..
    hehe..
    istikharah dulu la, boleh?
    habis citer, bg je tmpt duduk yg kita tu kat org len..
    mendahulukan orang..

    ReplyDelete